Trein en duurzaamheid

  • Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen.
  • Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto.
  • Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.

 

Trein en duurzaamheid

De kwetsbaarheid van de aarde door de klimaatverandering en het nodige ingrijpen op korte termijn is één van de grote uitdagingen van deze tijd. Reizen verbindt en verruimt. Reizen heeft ook veel invloed op CO2-uitstoot, één van de belangrijkste oorzaken voor klimaatverandering.

Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis ten tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.

Meer dan 55% van de CO2 uitstoot van een vakantiereis komt door vervoer, het overige door verblijf en activiteiten ter plekke. Indien vliegreizen en reizen per auto met de trein worden afgelegd kan er in korte tijd een enorme milieuwinst worden bereikt, een besparing in totaal van ca 35% CO2 uitstoot van alle vakantie- uitstoot.

 

Spoorwegmaatschappijen en duurzaamheid

Spoorwegmaatschappijen zijn constant bezig CO2-uitstoot en energieverbruik te verminderen.

SBB – Zwitserland
Bijna alle trajecten geëlektrificeerd en stroom uit waterkracht. CO2-uitstoot ca 9 gr/km, in vergelijking personenauto ca 197 gr/km. 16% van vervoer in Zwitserland is per trein, hiervoor wordt 4% van de totale energie benodigd.

SJ – Zweden
Alle treinen rijden op stroom gewonnen uit waterkracht.

VR – Finland
12 stappenplan en in 2016 50% minder CO2-uitstoot dan in 2008 en 20% minder energieverbruik.

DB – Duitsland
Bijvoorbeeld training aan 19.000 machinisten om energiezuinig te rijden. Een getrainde machinist bespaart op het traject Hamburg – München een hoeveelheid energie gelijk aan jaarverbruik van vier gezinnen.

In 2050 alle treinreizen CO2 vrij. In 2014 40% op groene stroom, meestal uit waterkracht. Station Horrem - Kerpen: eerste energie-neutrale station van Europa. Aardwarmte, solarcellen. Het volgende groene station wordt in 2016 geopend: Lutherstadt Wittenberg.

SNCF – Frankrijk 
Programma om CO2-uitstoot met 25% te verminderen tot 2016.

NS InternationalNederland
NS Binnenland traint o.a. machinisten om energiezuinig te rijden. 2015 is van stroomverbruik NS 50% groene stroom, in 2018 is dit 100%.

Eurostar 
Sinds 14 november 2007 zijn alle Eurostarreizen CO2-neutraal zonder meerkosten voor de reizigers. 'Groene reis project' om CO2-uitstoot te verminderen met 25% tot 2016. Resultaat werd eerder bereikt en bijgesteld tot 35%. 10 Punten plan, bijv 80% van het afval wordt gerecycled. Maaltijden in de trein van lokale leveranciers, Fairtrade.

MVO Nederland

De Treinreiswinkel is lid van MVO Nederland Netwerk Toerisme. De hoofddoelstelling van het MVO Nederland Netwerk Toerisme is te bevorderen dat het Nederlands uitgaand toerisme een bijdrage levert aan duurzame ontwikkeling. De Treinreiswinkel zet zich o.a. in voor meer treinvervoer.
Voor meer informatie over MVO Nederland Netwerk Toerisme, ga naar www.mvonederland.nl/mvo-netwerk-toerisme.

Op 23 januari 2014 heeft de Treinreiswinkel, aangesloten bij brancheorganisatie ANVR, het Travelife Certified duurzaamheidscertificaat ontvangen. Travelife is een toonaangevend management- en certificeringprogramma voor duurzame reisorganisaties. De eerste internationale, door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) erkende, duurzaamheidsstandaard voor touroperators.

We zorgen er niet alleen voor dat we zoveel mogelijk duurzame accommodaties en transportmiddelen gebruiken. Ook op kantoor wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het milieu. Denk bijvoorbeeld aan bewust papierverbruik, gescheiden afval en werknemers aanmoedigen om per fiets of openbaar vervoer naar het werk te komen.

Alle gecertificeerde reisorganisaties zijn door een onafhankelijke 'auditor' beoordeeld en voldoen aan de meer dan 150 Travelife-criteria die betrekking hebben op diverse onderwerpen zoals het productassortiment, de internationale handelspartners en consumentenvoorlichting. 

 

Rondreizen met groene stoel.

Bij alle treinrondreizen van de Treinreiswinkel reist u automatisch op een GreenSeat. Alle CO2-uitstoot van uw treinrondreis is daarmee gecompenseerd.

GreenSeat
Groener reizen met GreenSeat en Treinreiswinkel
Treinreiswinkel werkt samen met GreenSeat om groener reizen mogelijk te maken. Dat kan niet zonder u. De keuze voor de trein is natuurlijk al heel groen in vergelijking met andere vervoersmiddelen. Toch wordt er nog steeds CO2-uitstoot veroorzaakt, boek daarom nu een GreenSeat! Je geeft dan huishoudens in ontwikkelingslanden toegang tot duurzame energie door de CO2-uitstoot van uw reis te compenseren. Dit zorgt voor minder CO2 en een verbetering van de leefomstandigheden voor lokale families. Jij maakt het mogelijk!

Hoe werkt het?
GreenSeat berekent de gemiddelde uitstoot van uw reis en bepaalt hoeveel huishoudens u toegang moet geven tot duurzame energie om te zorgen dat het aantal broeikasgassen in de atmosfeer niet toeneemt. Hoe meer uitstoot uw reis veroorzaakt, hoe meer het kost om een GreenSeat te kopen. Het bedrag dat u betaalt wordt gebruikt om in de GreenSeat projecten CO2 te verminderen.

Hoe ziet een klimaatproject er uit?
De Treinreiswinkel steunt GreenSeat biogasproject in Cambodja. Meer dan de helft van de bevolking in Cambodja heeft geen toegang tot gas en elektriciteit. Voor een sterk gereduceerd tarief kunnen boeren biovergisters aanschaffen om zo te kunnen koken op biogas van hun koeien en varkens. Gedurende zijn levensduur van 10 jaar bespaart een biovergister een familie $1400 aan kosten en 2600 uur hout verzamelen. Koken op biogas is daarnaast veel gezonder, omdat er geen schadelijke rook vrijkomt. Met een goede en betrouwbare toegang tot schone energie verbetert de leefsituatie van deze families en wordt er minder CO2 uitgestoten.
Bekijk het projectfilmpje van GreenSeat op Youtube.

Hoe doe je mee?
Bij alle treinrondreizen compenseert de Treinreiswinkel de CO2-uitstoot en reis je automatisch op een GreenSeat. Bij alle treintickets, treinabonnementen, treinvakanties, stedenreizen, autotreinen en verre treinreizen zoals Trans-Siberië vink je in het boekingsformulier 'GreenSeat' aan en reis je klimaatneutraal. Hierbij wordt uitgegaan van de gemiddelde reisafstand per zone. Bij de Treinreiswinkel is de gemiddelde reisafstand in Europa 1252 kilometer per persoon.

Wat kost het?
€ 0,50 p.p. klimaatneutraal reizen per trein in Europa. Als je buiten Europa reist (bijvoorbeeld Trans-Siberië Express), vind je de kosten in het boekingsformulier. Een kleine bijdrage met een grote impact!

Boek een GreenSeat en jij maakt het mogelijk!
Voor meer informatie over Greenseat, ga naar
GreenSeat.nl.

 

 

Groene Veer / Carbon footprint

Het project CARMATOP heeft op de Vakantiebeurs 2015 de ‘Groene Veer’, vakprijs voor duurzaam ondernemen in de reisbranche, ontvangen. CARMATOP ontwikkelde een webbased tool (CARMACAL) waarmee tour-operators de carbon footprint, een maat voor de klimaateffecten, van hun reisproducten kunnen doorrekenen. De tool werd ontwikkeld onder leiding van lector Duurzaam Toerisme Paul Peeters, van de NHTV. In samenwerking met de ANVR, Climate Neutral Group, Hogeschool Zeeland, iBuildings, ECEAT en 11 touroparators waaronder de Treinreiswinkel, is het project tot stand gekomen. Het project wordt gefinancierd via de RAAK mkb regeling.

De tool is uniek in de wereld omdat daarmee niet alleen de carbon footprint van vliegreizen, maar ook een twintigtal andere vervoerwijzen, waaronder treinreizen, kan worden berekend. Daarnaast omvat toerisme ook accommodaties en activiteiten op de vakantiebestemming. In de online tool die is ontwikkeld zie je die ook terug. Er is grote waardering voor dit breed gedragen initiatief waarmee touroperators van elk reisonderdeel de carbon footprint kunnen uitrekenen.

De volgende stap is om in de loop van volgend jaar tot een gemeenschappelijk label te komen, zodat de consument helder en transparant geïnformeerd kan worden over zijn CO2-voetafdruk en hoe hij deze kan beperken of compenseren.