FAQ - Veelgestelde vragen

FAQ - Veelgestelde vragen

Voor uw gemak hebben wij een samenvatting van de meestgestelde vragen online gezet. Per categorie vindt u antwoorden op allerlei vragen over reizen met de Treinreiswinkel.

Boeken en reizen

Hoe bestel ik een reis bij de Treinreiswinkel?
Een reis bestellen kunt u doen per telefoon 071-5137008 (tijdens openingsuren), per e-mail via info@treinreiswinkel.nl of in één van onze winkels (Breestraat 57 in Leiden of op de Singel 393 Amsterdam)
Rekent de Treinreiswinkel boekingskosten?
Of u nu losse treinkaartjes bij ons koopt of u laat uw keuze vallen op een van de Treinrondreizen, de boekingskosten bedragen per persoon € 7,50 met een maximum van € 15,00 per boeking. Eventuele reserveringskosten van touroperators/ferrymaatschappijen/etc komen daar bij, hiervan stellen wij u op de hoogte op het moment van boeking.
Op welke manieren kan ik mijn bestelling betalen aan de Treinreiswinkel?
Een betaling voor uw bestelling kunt u op verschillende manieren doen. Op het moment van boeking spreken wij met u de voor u en ons best passende manier door. Hierbij hebben wij de volgende mogelijkheden:
Betalen via iDeal;
Betalen via telefonisch of electronisch bankieren naar ons gironummer;
Betalen per creditcard Eurocard/Mastercard en VISA (tegen kosten van 1,5% over het te betalen bedrag);
Betalen met een accept-girokaart (bij betalingen tot zes weken voor vertrek);
Betalen per PIN in de Treinreiswinkel op in Leiden of Amsterdam.
Kan ik langskomen om te boeken bij de Treinreiswinkel?
Jazeker, tijdens onze openingstijden kunt u altijd langskomen om uw wensen door te geven betreffende uw reis. Zo kunt u in alle rust en comfort met onze reisagenten kijken naar beschikbaarheid en mogelijkheden voor uw treintickets, hotelovernachtingen, bootverbindingen etcetera. Meer informatie over onze openingstijden: Leiden of Amsterdam.
Kan ik bij de Treinreiswinkel een vlucht boeken?
Een vlucht boeken in combinatie met een (verre) treinreis kunnen we voor u doen. Uitsluitend vliegtickets boeken doen wij echter niet. Daarvoor verwijzen wij u graag naar een ander reisburo.
Wanneer kunnen treintickets geboekt worden?
Om uw reiswensen zo voordelig mogelijk om te kunnen zetten in treintickets en -reserveringen is het van belang op tijd uw treinreis te plannen. Zo kunt u bijvoorbeeld tickets naar Parijs al drie maanden voor vertrekdatum vastleggen tegen het laagste tarief. Hieronder hebben wij voor u de boekingstermijnen samengevat: Zes maanden voor reisdatum: SparNight/Globalfare op City Night Line Vier maanden voor reisdatum: Eurostar Drie maanden voor reisdatum: Thalys (met uitzondering van Zon- en Skithalys); Treintickets naar/van/via Duitsland; Hoteltrein Parijs naar Madrid/Barcelona vv; Diverse nachttreinen (naar bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Polen). TGV; Reserveringen in Spanje, Italië en Scandinavië. Overige: DB AutoZug, Skitrein, Alpen Express, Zon- en Skithalys en andere seizoensgebonden treinen zijn vaak lang van te voren boekbaar. Informeer hierover bij onze reisagenten.
Hoe vroeg moet ik boeken voor een goedkoop tarief?
Om het meest aantrekkelijk geprijsde ticket voor u te kunnen boeken adviseren wij u voor de boekingstermijn uw wensen aan ons door te geven. Wij boeken dan de tickets zodra mogelijk. Bij bovenstaande vraag kunt u vinden wat de boekingstermijn inhoudt voor veel treinen.
Wat betekent beperkte beschikbaarheid?
Beperkte beschikbaarheid houdt in dat goedkope tickets uitverkocht kunnen zijn. Bijvoorbeeld op de eerste boekingsdag betaalt u minder voor een ticket op Thalys dan kort voor vertrek. Dit heeft ermee te maken dat de eerste zitplaatsen op een trein goedkoper geprijsd zijn dan de laatste zitplaatsen op een trein. Het is dus ten zeerste aanbevolen een voorboeking te doen.
Kan ik mijn Voordeelurenkaart voor internationale treinreizen gebruiken?
Uw Voordeelurenkaart is alleen geldig op het Nederlandse traject overeenkomstig de voorwaarden van uw kaart. Het is echter niet mogelijk uw kortingskaart te gebruiken voor treinen die gebaseerd zijn op marktprijzen/globalfares (bijvoorbeeld Thalys) en voor gereduceerde vervoerbewijzen zoals onder andere het Superdagretour, het Benelux weekendretour, Europa Special en Discount. Houdt u tevens rekening met eventuele toeslagen. Indien u in het bezit bent van een Voordeelurenkaart, Jaartrajectkaart, NS/OV-jaarkaart of OV-studentenkaart is het mogelijk deze uit te breiden met de internationale kortingskaart Railplus (€ 15,00).
Kan ik met mijn Voordeelurenkaart reizen in Thalys?
Nee, uw Voordeelurenkaart is niet geldig in Thalys. Ook uw NS-Jaarkaart is niet geldig Thalys.
Hoeveel korting krijg ik met een RailPlus-kaart bij internationale treinreizen?
Met deze kaart krijgt u 25% korting op het volle tarief van grensoverschrijdende reizen, enkele reis en retour.
Waar kan ik mijn RailPlus-kaart kopen?
De RailPlus-kaart kunt u bij ons aanschaffen op het moment dat u een boeking maakt.
Gelden er speciale familietarieven voor internationale treintickets?
Jazeker, voor reizen naar/via/van Duitsland kunt u uw eigen kinderen t/m 14 jaar geheel gratis meenemen. Naar Frankrijk per Thalys reist uw kind al heel voordelig mee va €16,00 per enkele reis op basis van het Kid-tarief.
Is een Railrunnerkaartje ook geldig in internationale treinen?
Ja, op het Nederlandse traject is het Railrunnerkaartje geldig. Een Railrunnerkaartje is niet geldig in de Thalys.
Kan ik mijn auto/motor meenemen op een internationale treinreis?
Het is goed mogelijk om met uw eigen auto te rijden langs de Franse Zuidkust, na een comfortabele treinreis vanaf bijvoorbeeld Düsseldorf. Ook kunt u uitgerust aankomen op uw skivakantie in Oostenrijk. Beide genoemde regio's zijn bereikbaar met DB AutoZug, welke een flink netwerk met treinen heeft lopen. Voor meer informatie over Autotreinen uit Duitsland, maar ook Autotreinen vanuit Den Bosch, verwijzen wij u naar onze website. U vindt hier bij Autoslaaptreinen in het menu meer informatie over de diverse mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld van Villach helemaal naar Turkije met uw auto op de trein.
Mag ik mijn fiets/vouwfiets meenemen op een buitenlandse treinreis?
Uw vouwfiets wordt in het buitenland vaak hetzelfde gezien als een fiets. Wanneer u uw fiets op de internationale trein meeneemt, moet u rekening houden met diverse dingen. Zo mag uw fiets niet mee op hogesnelheidstreinen (Thalys, ICE, TGV), met uitzondering van enkele TGV's. Ook dient u voor veel verbindingen (bijvoorbeeld CityNightLine en Internationale trein naar Berlijn) van te voren reserveringen te maken voor een specifieke reisdag. Meer informatie over het meenemen van fietsen vindt u via Trein & Fiets.
Hoe kan ik aangeven in de internationale reisplanner dat ik mijn fiets meeneem?
Naast de uitgebreide informatie op de pagina Trein & Fiets kunt u zelf in de internationale reisplanner kijken of er treinverbindingen naar uw wens zijn waarop u uw fiets meeneemt. Let op: De reisplanner werkt niet goed wanneer u uw aanvraag via Frankrijk laat lopen. Deze werkt alleen goed wanneer uw reis via Duitsland loopt. Bij de internationale reisplanner geeft u eerst aan tussen welke plaatsen u wenst te reizen, alsmede uw reisdata en -tijden. Voordat u onderaan op ''zoek verbinding" klikt, zet u een vinkje bij 'fiets kan mee'.
Waar kan ik zien hoelaat de trein vertrekt?
Hoe laat de trein rijdt kunt u vinden op de internationale reisplanner van Europa.
Hoe weet ik of er op mijn reisdag werkzaamheden zijn?
Werkzaamheden op het Nederlandse traject staan in de regel aangekondigd op www.ns.nl, de website van de Nederlandse Spoorwegen. In het geval dat er grote werkzaamheden zijn op de internationale trajecten vanuit Nederland bespreken wij dat uiteraard met u tijdens boeking (mits reeds bekend).
Kan ik als slechtziende gratis een begeleider meenemen?
Ja, als u blind of slechtziend bent, kan uw begeleider gratis met u meereizen naar 20 Europese landen. Vraag bij het boeken van uw reis altijd naar de regeling die geldt voor de landen die u aandoet.
Hoe zijn de voorzieningen voor rolstoelgebruikers in internationale treinen?
In de meeste internationale treinen van en naar Nederland zijn goede voorzieningen voor rolstoelgebruikers. In een aantal internationale treinen kunt u een rolstoelplaats reserveren. De maximaal toegestane afmeting van een binnenrolstoel in internationale treinen is 120 cm lang en 70 cm breed. Eurostar en Thalys hebben een smalle opvouwbare rolstoel aan boord. Voor meer informatie kunt u ons altijd bereiken, zowel per e-mail, als per telefoon 071-5137008 (tijdens openingsuren).
Kan ik op een buitenlandse treinreis hulp krijgen bij het in- en uitstappen?
Jazeker, als u bij boeking aan ons doorgeeft dat u hulp wenst bij het in- en uitstappen tijdens uw treinreis, kunnen wij dat in de meeste gevallen geheel voor u verzorgen. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen.
Hoe kan ik mijn ticket wijzigen?
Tickets die u online of per telefoon heeft gekocht, boekt u om via 071-5137008 of via info@treinreiswinkel.nl.
Is het mogelijk om mijn vertrekstation te wijzigen?
Het is mogelijk om uw vertrekstation te wijzigen als de voorwaarden van uw ticket dit toelaten. Tickets die u online of per telefoon heeft gekocht, boekt u om via 071-5137008 of via info@treinreiswinkel.nl
Kan ik een e-ticket nog wijzigen na boeking?
Omboeken, wijzigen of annuleren is voor homeprint-tickets mogelijk onder de voorwaarden die aan het tarief zijn verbonden. Per tarief verschillen de voorwaarden: Bij een High-Flex en Mid-Flex tarief is omboeken naar een duurder of goedkoper tarief meestal mogelijk. Low-Fixed tarieven kunt u niet omboeken.
Kan ik het tarief na boeking nog wijzigen naar een duurder / goedkoper tarief?
Per tarief verschillen de voorwaarden: Bij een Flex en Semi-Flex tarief is omboeken naar een duurder of goedkoper tarief meestal mogelijk. No-Flex tarieven kunt u niet omboeken.
Is het mogelijk om de naam op mijn e-ticket te wijzigen?
Het wijzigen van een naam op een e-tickets valt onder de annuleringsvoorwaarden. Op het Flex-tarief is het daarom mogelijk om de naam op een e-ticket te wijzigen door deze te annuleren en hierna opnieuw een boeking te maken, op Superdiscount en Discounttarieven is dit niet mogelijk. Wijzigingen kunt u doorgeven via 071-5137008 of via info@treinreiswinkel.nl.
Hoeveel bagage mag ik meenemen in de trein?
Met welke treinen mag ik reizen met mijn Studenten OV-Chipkaart?
Met de Studenten OV-Chipkaart mogen studenten binnen Nederland reizen met alle treinen van NS Hispeed, behalve met Thalys en CityNightLine. Reist u met Fyra, dan heeft u naast de Studenten OV-Chipkaart ook een papieren toeslagkaartje nodig.
Waarom staat er geen tijd op mijn treinticket?
Op een aantal treinen, bijvoorbeeld de Intercity Brussel, regionale treinen naar België via Maastricht en routes met stoptreinen/ regionale expresstreinen richting Duitsland (m.u.v. (super)discounttarieven, superdagretours en weekendretours), kennen geen reserveringsplicht. Ondanks dat u bij het boeken wel een tijdstip moet aangeven, is het niet verplicht om op dit tijdstip te reizen. Een Homeprint-ticket heeft altijd een geldigheid van 1 dag. Tickets die per post zijn toegestuurd hebben een geldigheid van 1 maand.

Persoonlijke gegevens

Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een offerte per e-mail aanvragen?
Een offerte per e-mail aanvragen is een handige en snelle manier om uw wensen vrijblijvend door te geven. Wanneer een offerte passend is hebben we echter nog enkele handelingen te doen, zoals tickets en eventuele hotelovernachtingen vastleggen en uiteraard de betaling afhandelen. Tot acht dagen voor vertrekdatum kunt u gebruik maken van het offerteformulier, bij vertrek binnen acht dagen hebben we graag even telefonisch contact.
Kan ik bij de Treinreiswinkel terecht voor hotelovernachtingen?
Bij ons kunt u terecht voor alle denkbare treintickets, -passen, -reserveringen etcetera. Ook kunnen wij via diverse touroperators u hotelovernachtingen in tal van plaatsen wereldwijd aanbieden.
Kan ik via de Treinreiswinkel een auto huren?
Jazeker, u kunt via ons op tal van locaties een auto ophalen. Rondrijden in Spanje of met een cabrio langs de Italiaanse kust, wij kunnen het allemaal voor u verzorgen. Vraagt u een vrijblijvende offerte aan?
Hoe geef ik aan in de planner dat ik met Schönes Wochenende reis?
In de reisplanner kunt u aangeven dat u met Schönes Wochenende reist door bij een zoekoptie binnen Duitsland aan te geven dat u reist met 'Only local transport'. Deze optie vindt u onderaan het formulier, voor u op 'Search connection' klikt.