VOLG ONS

FAQ - Veelgestelde vragen

Voor uw gemak hebben wij een samenvatting van de meestgestelde vragen online gezet. Per categorie vindt u antwoorden op allerlei vragen over reizen met de Treinreiswinkel.

line_lang.jpg

Hoe bestel ik een reis bij de Treinreiswinkel?
Rekent de Treinreiswinkel boekingskosten?
Op welke manieren kan ik mijn bestelling betalen aan de Treinreiswinkel?
Hoe kan ik contact opnemen met de Treinreiswinkel?
Kan ik langskomen om te boeken bij de Treinreiswinkel?

Ik wil een specifieke vraag stellen, hoe doe ik dat?
Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een offerte per e-mail aanvragen?
Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een boeking via internet maken?
Voor welke prijs geef ik de opdracht als ik een ticket online bestel?
Kan ik bij de Treinreiswinkel terecht voor hotelovernachtingen?

Ik wil een stedenreis boeken, ben ik bij de Treinreiswinkel aan het juiste adres?
Kan ik bij de Treinreiswinkel een vlucht boeken?
Kan ik via de Treinreiswinkel een auto huren?
Hoe duur is mijn treinticket?
Wanneer kunnen treintickets geboekt worden?

Hoe vroeg moet ik boeken voor een goedkoop tarief?
Wat betekent beperkte beschikbaarheid?
Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik Europa Special of Discount boeken?
Kan ik mijn Voordeelurenkaart voor internationale treinreizen gebruiken?
Kan ik met mijn Voordeelurenkaart reizen in Thalys?

Hoeveel korting krijg ik met een RailPlus-kaart bij internationale treinreizen?
Waar kan ik mijn RailPlus-kaart kopen?
Gelden er speciale familietarieven voor internationale treintickets?
Is een Railrunnerkaartje ook geldig in internationale treinen?
Kan ik mijn auto/motor meenemen op een internationale treinreis?

Mag ik mijn fiets/vouwfiets meenemen op een buitenlandse treinreis?
Hoe kan ik aangeven in de internationale reisplanner dat ik mijn fiets meeneem?
Waar kan ik terecht voor informatie omtrent internationale treinreizen?
Kan ik op internet reistijdinformatie voor internationale treinreizen vinden?
Waar kan ik zien hoelaat de trein vertrekt?

Hoe geef ik aan in de planner dat ik met Schönes Wochenende reis?
Hoe weet ik of er op mijn reisdag werkzaamheden zijn?
Kan ik als slechtziende gratis een begeleider meenemen?
Hoe zijn de voorzieningen voor rolstoelgebruikers in internationale treinen?
Kan ik op een buitenlandse treinreis hulp krijgen bij het in- en uitstappen?
Hoe kan ik een vertragingsvergoeding aanvragen?

line_lang.jpg

Hoe bestel ik een reis bij de Treinreiswinkel?

Een reis bestellen kunt u doen op de volgende manieren:

Rekent de Treinreiswinkel boekingskosten?

Of u nu losse treinkaartjes bij ons koopt of u laat uw keuze vallen op een van de Treinrondreizen, de boekingskosten bedragen per persoon € 7,50 met een maximum van € 15,00 per boeking. Eventuele reserveringskosten van touroperators/ferrymaatschappijen/etc komen daar bij, hiervan stellen wij u op de hoogte op het moment van boeking. 

Op welke manieren kan ik mijn bestelling betalen aan de Treinreiswinkel?

Een betaling voor uw bestelling kunt u op verschillende manieren doen. Op het moment van boeking spreken wij met u de voor u en ons best passende manier door. Hierbij hebben wij de volgende mogelijkheden: 

  • Betalen via telefonisch of electronisch bankieren naar ons gironummer ;
  • Betalen per creditcard Eurocard/Mastercard en VISA (tegen kosten van 1,5% over het te betalen bedrag);
  • Betalen met een accept-girokaart (bij betalingen tot zes weken voor vertrek);
  • Betalen per PIN in de Treinreiswinkel op in Leiden of Amsterdam.

Hoe kan ik contact opnemen met de Treinreiswinkel?

U kunt ons bezoeken in de winkel op de Breestraat 57 te Leiden of op de Singel 393 in Amsterdam, maar u kunt ook vanuit uw huisadres telefonisch contact met ons opnemen 071-5137008 of een e-mail zenden aan info@treinreiswinkel.nl.

Kan ik langskomen om te boeken bij de Treinreiswinkel?

Jazeker, tijdens onze openingstijden kunt u altijd langskomen om uw wensen door te geven betreffende uw reis. Zo kunt u in alle rust en comfort met onze reisagenten kijken naar beschikbaarheid en mogelijkheden voor uw treintickets, hotelovernachtingen, bootverbindingen etcetera. Meer informatie over onze openingstijden: Leiden of Amsterdam.

Ik wil een specifieke vraag stellen, hoe doe ik dat?

Een specifieke vraag kunt u het beste stellen per telefoon of e-mail. Of u komt langs bij ons in de winkel op de Breestraat 57 in Leiden of op de Singel 393 in Amsterdam. Ons telefoonnummer is 071-5137008 en een e-mail kunt u zenden aan info@treinreiswinkel.nl

Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een offerte per e-mail aanvragen?

Een offerte per e-mail aanvragen is een handige en snelle manier om uw wensen vrijblijvend door te geven. Wanneer een offerte passend is hebben we echter nog enkele handelingen te doen, zoals tickets en eventuele hotelovernachtingen vastleggen en uiteraard de betaling afhandelen. Tot acht dagen voor vertrekdatum kunt u gebruik maken van het offerteformulier, bij vertrek binnen acht dagen hebben we graag even telefonisch contact.

Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een boeking via internet maken?

Bij een boeking via internet gaan we uiteraard direct voor u aan de slag om uw reiswensen om te zetten in juiste tickets en reserveringen. We zijn echter altijd gebonden aan Euro Specialtermijnen en beschikbaarheden. Ons advies is dan ook om op korte termijn telefonisch contact met ons op te nemen, of in elk geval een telefoonnummer in het boekingsformulier te vermelden waarop we met u uw reis kunnen doorspreken.

Voor welke prijs geef ik de opdracht als ik een ticket online bestel?

U kunt bij ons terecht voor de voordeligste tickets. Wij zijn agent van diverse spoormaatschappijen, waarbij we de mogelijkheid hebben om de best geprijsde tickets te vinden. In principe zoeken wij dus bijvoorbeeld voor uw reis naar/door/via Duitsland de beste Sparpreis op. Mocht deze uitverkocht zijn, wat voor kan komen, dan nemen wij uiteraard eerst contact met u op om de alternatieven door te spreken.

Kan ik bij de Treinreiswinkel terecht voor hotelovernachtingen?

Bij ons kunt u terecht voor alle denkbare treintickets, -passen, -reserveringen etcetera. Ook kunnen wij via diverse touroperators u hotelovernachtingen in tal van plaatsen wereldwijd aanbieden.

Ik wil een stedenreis boeken, ben ik bij de Treinreiswinkel aan het juiste adres?

Bij de Treinreiswinkel kunt u terecht voor al uw reiswensen per trein. Zo kunt u uit een groot aanbod aanbiedingen kiezen naar tal van steden in Europa, maar u kunt ook uw eigen wensen aangeven waarbij we treintickets, reserveringen en hotelovernachtingen samenbrengen.

Kan ik bij de Treinreiswinkel een vlucht boeken?

Een vlucht boeken in combinatie met een (verre) treinreis kunnen we voor u doen. Uitsluitend vliegtickets boeken doen wij echter niet. Daarvoor verwijzen wij u graag naar een ander reisburo.

Kan ik via de Treinreiswinkel een auto huren?

Jazeker, u kunt via ons op tal van locaties een auto ophalen. Rondrijden in Spanje of met een cabrio langs de Italiaanse kust, wij kunnen het allemaal voor u verzorgen. Vraagt u een vrijblijvende offerte aan?

Hoe duur is mijn treinticket?

De prijs van uw treinticket is afhankelijk van allerlei factoren. Zo hangt het er van af op welke datum en op welk traject u reist, maar ook het aantal personen is van belang voor de prijs van het uiteindelijke ticket. Juist doordat het een zeer bewerkelijke opdracht is een treinticket te boeken, is het niet mogelijk om online een prijs te zien.

We hebben wel voor uw gemak op onze website voor diverse populaire bestemmingen de tarieven neergezet. Zo vindt u op onze site bij Europa diverse prijzen voor Europese hoofdsteden. Ook op onze aabiedingenpagina kunt u een kijkje nemen voor bijvoorbeeld trein + hotel.

Wanneer kunnen treintickets geboekt worden?

Om uw reiswensen zo voordelig mogelijk om te kunnen zetten in treintickets en -reserveringen is het van belang op tijd uw treinreis te plannen. Zo kunt u bijvoorbeeld tickets naar Parijs al drie maanden voor vertrekdatum vastleggen tegen het laagste tarief.

Hieronder hebben wij voor u de boekingstermijnen samengevat:

  • Zes maanden voor reisdatum:
    • SparNight/Globalfare op City Night Line
  • Vier maanden voor reisdatum:
    • Eurostar
  • Drie maanden voor reisdatum:
    • Thalys (met uitzondering van Zon- en Skithalys);
    • Treintickets naar/van/via Duitsland;
    • Hoteltrein Parijs naar Madrid/Barcelona vv;
    • Diverse nachttreinen (naar bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Polen).
    • TGV;
    • Reserveringen in Spanje, Italië en Scandinavië.
  • Overige:
    • DB AutoZug, Skitrein, Alpen Express, Zon- en Skithalys en andere seizoensgebonden treinen zijn vaak lang van te voren boekbaar. Informeer hierover bij onze reisagenten.

Hoe vroeg moet ik boeken voor een goedkoop tarief?

Om het meest aantrekkelijk geprijsde ticket voor u te kunnen boeken adviseren wij u voor de boekingstermijn uw wensen aan ons door te geven. Wij boeken dan de tickets zodra mogelijk. Bij bovenstaande vraag kunt u vinden wat de boekingstermijn inhoudt voor veel treinen.

Wat betekent beperkte beschikbaarheid?

Beperkte beschikbaarheid houdt in dat goedkope tickets uitverkocht kunnen zijn. Bijvoorbeeld op de eerste boekingsdag betaalt u minder voor een ticket op Thalys dan kort voor vertrek. Dit heeft ermee te maken dat de eerste zitplaatsen op een trein goedkoper geprijsd zijn dan de laatste zitplaatsen op een trein. Het is dus ten zeerste aanbevolen een voorboeking te doen. Deze kunt u gemakkelijk doorgeven via ons boekingsformulier.

Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik Europa Special of Discount boeken?

Voor meer informatie over Europa Special en Superdiscount, zoals de boekingstermijn verwijzen wij u naar deze pagina.

Kan ik mijn Voordeelurenkaart voor internationale treinreizen gebruiken?

Uw Voordeelurenkaart is alleen geldig op het Nederlandse traject overeenkomstig de voorwaarden van uw kaart. Het is echter niet mogelijk uw kortingskaart te gebruiken voor treinen die gebaseerd zijn op marktprijzen/globalfares (bijvoorbeeld Thalys) en voor gereduceerde vervoerbewijzen zoals onder andere het Superdagretour, het Benelux weekendretour, Europa Special en Discount. Houdt u tevens rekening met eventuele toeslagen.

Indien u in het bezit bent van een Voordeelurenkaart, Jaartrajectkaart, NS/OV-jaarkaart of OV-studentenkaart is het mogelijk deze uit te breiden met de internationale kortingskaart Railplus (€ 15,00).

Kan ik met mijn Voordeelurenkaart reizen in Thalys?

Nee, uw Voordeelurenkaart is niet geldig in Thalys. Ook uw NS-Jaarkaart is niet geldig Thalys.

Hoeveel korting krijg ik met een RailPlus-kaart bij internationale treinreizen?

Met deze kaart krijgt u 25% korting op het volle tarief van grensoverschrijdende reizen, enkele reis en retour.  

Waar kan ik mijn RailPlus-kaart kopen?

De RailPlus-kaart kunt u bij ons aanschaffen op het moment dat u een boeking maakt.

Gelden er speciale familietarieven voor internationale treintickets?

Jazeker, voor reizen naar/via/van Duitsland kunt u uw eigen kinderen t/m 14 jaar geheel gratis meenemen. Naar Frankrijk per Thalys reist uw kind al heel voordelig mee va €16,00 per enkele reis op basis van het Kid-tarief. (Voor precieze voorwaarden verwijzen wij u naar deze pagina.) Wij adviseren u een prijsopgaaf aan te vragen via het offerteformulierwanneer u een treinreis met het gezin wenst te maken.

Is een Railrunnerkaartje ook geldig in internationale treinen?

Ja, op het Nederlandse traject is het Railrunnerkaartje geldig. Een Railrunnerkaartje is niet geldig in de Thalys.

Kan ik mijn auto/motor meenemen op een internationale treinreis?

Het is goed mogelijk om met uw eigen auto te rijden langs de Franse Zuidkust, na een comfortabele treinreis vanaf bijvoorbeeld Düsseldorf. Ook kunt u uitgerust aankomen op uw skivakantie in Oostenrijk. Beide genoemde regio's zijn bereikbaar met DB AutoZug, welke een flink netwerk met treinen heeft lopen.

Voor meer informatie over Autotreinen uit Duitsland, maar ook Autotreinen vanuit Den Bosch, verwijzen wij u naar onze website. U vindt hier bij Autoslaaptreinen in het menu meer informatie over de diverse mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld van Villach helemaal naar Turkije met uw auto op de trein.

Mag ik mijn fiets/vouwfiets meenemen op een buitenlandse treinreis?

Uw vouwfiets wordt in het buitenland vaak hetzelfde gezien als een fiets. Wanneer u uw fiets op de internationale trein meeneemt, moet u rekening houden met diverse dingen.

Zo mag uw fiets niet mee op hogesnelheidstreinen (Thalys, ICE, TGV), met uitzondering van enkele TGV's. Ook dient u voor veel verbindingen (bijvoorbeeld CityNightLine en Internationale trein naar Berlijn) van te voren reserveringen te maken voor een specifieke reisdag.

Meer informatie over het meenemen van fietsen vindt u via Trein & Fiets.

Hoe kan ik aangeven in de internationale reisplanner dat ik mijn fiets meeneem?

Naast de uitgebreide informatie op de pagina Trein & Fiets kunt u zelf in de internationale reisplanner kijken of er treinverbindingen naar uw wens zijn waarop u uw fiets meeneemt. Let op: De reisplanner werkt niet goed wanneer u uw aanvraag via Frankrijk laat lopen. Deze werkt alleen goed wanneer uw reis via Duitsland loopt.

Bij de internationale reisplanner geeft u eerst aan tussen welke plaatsen u wenst te reizen, alsmede uw reisdata en -tijden. Voordat u onderaan op ''zoek verbinding" klikt, zet u een vinkje bij 'fiets kan mee'.

Waar kan ik terecht voor informatie omtrent internationale treinreizen?

Voor vragen over internationale treinreizen kunt u terecht bij de Treinreiswinkel. Wij staan u graag te woord. De Treinreiswinkel is aangesloten bij diverse online boekingssystemen, waardoor we u adequaat kunnen voorzien van prijzen en beschikbaarheden. U kunt ons zowel per e-mail alsook per telefoon bereiken. Onze contactgevens vindt u via deze pagina.

Kan ik op internet reistijdinformatie voor internationale treinreizen vinden?

Wanneer u met de trein reist naar en door het buitenland kunt u vaak zowel overdag als 's nachts reizen. Voor allerlei bestemmingen bestaan allerlei verbindingen. Wanneer u een ticket nodig heeft en u wilt hier in eerste instantie meer informatie over wat betreft de verbinding kunt u terecht bij de uitgebreide website van Die Bahn. Via deze link komt u bij de reisplanner.

Waar kan ik zien hoelaat de trein vertrekt?

Hoe laat de trein rijdt kunt u vinden op de internationale reisplanner van Europa.

Hoe geef ik aan in de planner dat ik met Schönes Wochenende reis?

In de reisplanner kunt u aangeven dat u met Schönes Wochenende reist door bij een zoekoptie binnen Duitsland aan te geven dat u reist met 'Only local transport'. Deze optie vindt u onderaan het formulier, voor u op 'Search connection' klikt.

Hoe weet ik of er op mijn reisdag werkzaamheden zijn?

Werkzaamheden op het Nederlandse traject staan in de regel aangekondigd op www.ns.nl, de website van de Nederlandse Spoorwegen. In het geval dat er grote werkzaamheden zijn op de internationale trajecten vanuit Nederland bespreken wij dat uiteraard met u tijdens boeking (mits reeds bekend).

Kan ik als slechtziende gratis een begeleider meenemen?

Ja, als u blind of slechtziend bent, kan uw begeleider gratis met u meereizen naar 20 Europese landen. Vraag bij het boeken van uw reis altijd naar de regeling die geldt voor de landen die u aandoet.

Hoe zijn de voorzieningen voor rolstoelgebruikers in internationale treinen?

In de meeste internationale treinen van en naar Nederland zijn goede voorzieningen voor rolstoelgebruikers. In een aantal internationale treinen kunt u een rolstoelplaats reserveren. De maximaal toegestane afmeting van een binnenrolstoel in internationale treinen is 120 cm lang en 70 cm breed. Eurostar en Thalys hebben een smalle opvouwbare rolstoel aan boord. Voor meer informatie kunt u ons altijd bereiken, zowel per e-mail, als per telefoon 071-5137008 (tijdens openingsuren).

Kan ik op een buitenlandse treinreis hulp krijgen bij het in- en uitstappen?

Jazeker, als u bij boeking aan ons doorgeeft dat u hulp wenst bij het in- en uitstappen tijdens uw treinreis, kunnen wij dat in de meeste gevallen geheel voor u verzorgen. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen.

Zoek op trefwoord