40-daagse treinreis rond de wereld

In korte tijd - en toch zeer op uw gemak - ziet u meer bezienswaardigheden dan u ooit in uw leven op al uw andere reizen samen zag.
  • Een wereldreis… per trein
  • Vier continenten, ontelbare onvergetelijke indrukken
  • Een ontdekkingsreis langs wereldattracties

Uw reis begint in Amsterdam en gaat via Noorwegen, Zweden en Finland naar Rusland. Na een lange en boeiende reis via Mongolië naar China komt u in Hong Kong. Van West naar Oost Australië. Van Los Angeles naar Vancouver, via de Rockies naar Toronto en tenslotte aankomst in New York.

Dag tot dag


Dag 1

In de avond vertrekt u met de City Night Line in een luxe coupé met douche en toilet naar Kopenhagen.

Dag 2

Na aankomst in Kopenhagen gaat u verder per snelle X2 trein naar Göteborg. Na een overstap komt u aan in Oslo. Overnachting in het naast het station gelegen Hotel Opera.

Dag 3

Na het ontbijt per dagtrein naar Trondheim. Onderweg maakt u kennis met het spectaculaire landschap. Er is tijd om de voormalige hoofdstad van Noorwegen te verkennen. De nachttrein naar Fauske vertrekt vlak voor middernacht. Terwijl u ligt te slapen in een comfortabele 2-persoons coupé, passeert u de Poolcirkel.

Dag 4

Vanaf Fauske reist u per comfortabele touringcar naar de havenstad Narvik. Uw hotelovernachting is in het Norlandia Hotel.

Dag 5

Na het ontbijt kunt u Narvik op eigen gelegenheid ontdekken. In het begin van de middag per nachttrein zuidwaarts naar Stockholm, de hoofdstad van Zweden.

Dag 6

Na een kort oponthoud in deze op 14 eilanden gebouwde stad gaat u op eigen gelegenheid naar de luchthaven. Per comfortabele vlucht van Scandinavian Airlines of een overtocht per nachtferry naar Helsinki, de hoofdstad van Finland, waar Oost en West elkaar ontmoeten. Dit komt bijvoorbeeld duidelijk tot uitdrukking in de fascinerende architectuur. Overnachting in het Presidentti hotel.

Dag 7

Na het ontbijt begint het grote treinavontuur met de nieuwe HSL 'Allegro' die u in 3,5 uur naar St. Petersburg brengt. In deze door Tsaar Peter de Grote bijna 3 eeuwen geleden naar Nederlands voorbeeld gebouwde stad, kunt u de vele 17e en 18e eeuwse paleizen en monumenten gaan bezoeken. Transfer naar het Admiralteiskaya hotel. Overnachting.

Dag 8

De uitgebreide stadstour die u na het ontbijt gaat maken, zal o.a. het wereldberoemde Hermitage en de Petrus en Paulus vesting aandoen. Vlak voor middernacht volgt de transfer naar het station om aan boord te gaan van alweer een bekende (nacht)trein: de 'Krasnaya Strela', die na ruim 8 uur de hoofdstad Moskou zal bereiken.

Dag 9

Na aankomst volgt de transfer naar het Zarya hotel. 's Middags maakt u een stadsrondrit door Moskou. Het Kremlin en het Rode Plein met de gekleurde torens van de St. Basilicus kathedraal worden met een bezoek vereerd.

Dag 10 t/m 15

Na het ontbijt heeft u voldoende tijd om bijvoorbeeld een kijkje te nemen in de Arbat, de belangrijkste winkelstraat van Moskou. In de namiddag brengen wij u naar het Jaroslovski treinstation, waar de 'Trans Mongolië Express' klaar staat voor de enerverende maar onvergetelijke reis naar Mongolië. De eerste kilometers gaan door de onmetelijke Russische Taiga. Een witte obelisk bij Pervoralsk geeft de grens aan tussen Europa en Azië. Na Irkutsk bereikt u het grootste meer ter wereld, het Baikalmeer. Bij Naushki passeert u de grens met Mongolië. U ziet de nomadententen op de vlakten van de Gobi woestijn. In de 'Trans Mongolië Express' hebben wij 2-persoons coupé in de 1e klasse voor u gereserveerd. Aan beide uiteinden van de wagons bevinden zich een toilet- en wasruimte. De maaltijden (niet inbegrepen) kunt u gebruiken in een apart restauratierijtuig.

Dag 16

Vandaag bezoekt u na het ontbijt ondermeer het Nationaal Historisch Museum en het buitenpaleis Bogd Khan, waar de laatste Mongoolse koning in het begin van de vorige eeuw woonde. Dit was een Tibetaanse levende Boeddha, aangezien tot 1924 het Tibetaanse Lamaïsme de staatsgodsdienst in Mongolië was. Lunch, diner en overnachting.

Dag 17

Verblijf op een boerderij midden in het Nationale Park, ca. 30 minuten vanaf de verharde weg. Boerderij van een Nederlander getrouwd met een Mongoolse vrouw. Verblijf in een Gertent, voorzieningen: basic, d.w.z. wassen in rivier, primitieve WC. Alle maaltijden inbegrepen. Mogelijkheid tot paardrijden. Een heel bijzondere ervaring.

Dag 18

In de vroege ochtend volgt na het ontbijt de transfer naar het station. Rond 08.00 uur vertrekt u met de trein naar Beijing, een rit van ongeveer 30 uur. Spectaculair is de wisseling van de treinonderstellen in Erlian in verband met de wijziging in spoorbreedte. Onderweg reist u langs de stad Datong waar u delen van de Chinese Muur ziet.

Dag 19

Na aankomst in Beijing in de namiddag volgt de transfer naar hotel Tianlun Dynasty. Na de lunch (niet inbegrepen) brengt u de middag door in de Verboden Stad, de voormalige residentie van de keizers en vroeger voor gewone mensen streng verboden gebied. Binnen de rode muren liggen duizenden kunstschatten op uw bewonderend oog te wachten. Overnachting.

Dag 20

Na het ontbijt. High Speed trein # 79 vertrekt om 10.00 uur voor een supersnelle 8 uur durende treinreis naar Guangzhou. Aansluitend door naar Hongkong. Op eigen gelegenheid naar het Marco Polo Prince hotel, dichtbij de Star Ferry. Overnachting.

Dag 21

Deze dag kunt u een bezoek brengen aan dit winkelparadijs, niet alleen voor allerlei electronica en luxe gebruiksvoorwerpen, maar zeker ook voor kleding. Overnachting

Dag 22

’s Morgens een excursie over Hongkong Island, vervolgens worden Repulse Bay, het vissersdorp Aberdeen met zijn vele jonken en sampans en de 550 meter hoge Victoria Peak bezocht. Bij mooi weer heeft u vanaf dit punt een prachtig uitzicht over deze imponerende stad. Overnachting.

Dag 23

Op eigen gelegenheid naar de luchthaven. Van Hongkong rechtstreeks met Cathay Pacific naar Perth vliegen. Overnachting in het Novotel Langley.

Dag 24 t/m 27

Vandaag gaat u een van de beroemdste treinreizen maken. Met de 'Indian Pacific' legt u in 4 dagen zo'n 4000 kilometer af tussen de Indische en de Stille Oceaan in 1e klas luxe rijtuigen (maaltijden inbegrepen). Dwars door de onherbergzame Australische outback. Over de Nullabor Plain reist u over het langste rechte spoortraject ter wereld, 478 km zonder een bocht.

Dag 28

Op deze dag maakt u nader kennis met de belangrijkste attracties van deze voormalige strafkolonie. Op het programma: een lunchcruise door de haven, een bezoek aan Sydney Opera House, Chinatown, Harbour Bridge, Kings Cross, het beroemde surfstrand Bondi en de Victoriaanse wijk Paddington. Overnachting.

Dag 29

Rond de middag vertrekt u voor een gedenkwaardige vlucht over de datumgrens naar uw volgende continent, Amerika, waar u 's morgens (op dezelfde dag!) aankomt. In Los Angeles 'the City of Angels' : visioenen van weelde, glamour en filmsterren in Beverly Hills. Overnachting in Hotel Bonaventure.

Dag 30

Vroeg opstaan want de 'Coast Starlight' vertrekt al om 10.15 uur naar Seattle. Met deze populairste trein uit de stallen van de nationale spoorwegmaatschappij Amtrak, verkent u de fascinerende westkust tussen Los Angeles, San Francisco en Seattle. Onderweg komt u zowel vruchtbare valleien als schitterende berglandschappen tegen met de kustlijn van de Stille Oceaan als vast decor. Aan boord zijn alle maaltijden inbegrepen en wordt overnacht in luxe bedrooms op de benedenverdieping van deze dubbeldekker Superliners.

Dag 31

Vanaf het treinstation van Seattle is er aansluitend busvervoer naar Vancouver, waar u rond middernacht incheckt in het Century Plaza hotel.

Dag 32

In uw eigen tempo kunt u bijna 2 volle dagen van deze stad, die als één van de mooiste ter wereld wordt beschreven, genieten. Bezoek bijvoorbeeld English Bay of Gastown of maak een boottocht naar Victoria op Vancouver Island, trots op zijn koloniale verleden. Overnachting.

Dag 33 t/m 37

'The Canadian' begint vanavond aan de bijna 4500 km lange tocht, die u het mooiste dat Canada te bieden heeft, zal tonen. Ruige Rockies, wouden en meren en het platteland, trekken in een rustig tempo aan u voorbij. Verzorging aan boord is op basis van volpension. Deze route is onmiskenbaar het hoogtepunt van deze wereldreis per trein.

Dag 37

Aankomst in Toronto aan het eind van de avond. Overnachting in Days Inn Downtown.

Dag 38

De laatste etappe per trein wordt afgelegd met de 'Maple Leaf' die u in ongeveer 12 uur van Toronto naar 'The Big Apple', het bruisende New York zal brengen. Overnachting in het Edison hotel.

Dag 39

Deze laatste dag kunt u op eigen gelegenheid met volle teugen genieten van deze metropool, waar alles mogelijk is. Bijvoorbeeld winkelen op 5th Avenue, het bezoeken van musea (b.v. Guggenheim), of om het stadsgewoel te ontlopen, slenteren in Central Park. Een musical op Broadway kan natuurlijk ook. Aan het eind van de dag naar de luchthaven J.F. Kennedy. De KLM vlucht vormt het sluitstuk van deze reis om de wereld.

Dag 40

Aankomst op Schiphol rond het middaguur. Het grote avontuur ligt achter u. U heeft vier continenten leren kennen en ze van hun mooiste kant gezien. Onderweg heeft u vele mensen van de meest uiteenlopende nationaliteiten kunnen spreken en wellicht nieuwe vriendschappen gesloten. Het is een unieke, onvervangbare ervaring die u onschatbaar heeft verrijkt en uw kijk op de wereld en haar bewoners ongetwijfeld voorgoed en ingrijpend heeft veranderd. U zult deze treinreis rond de wereld in 40 dagen per trein uw leven lang niet vergeten!

Vertrek


Dagelijks

Reisverslagen


Reisverslagen:
>> Reisverslag Irene Faber
>> Videoverslag Emil Landman


TREINREIS RUSLAND-MONGOLIE-CHINA-AUSTRALIE-USA-CANADA-USA
24/8/2013-2/10/2013

Chronologisch: 
Vlucht St Petersburg per KLM, niets over op te merken.

Het hotel, Admiralskaya, was erg eenvoudig en lag nogal ver van het centrum. Het personeel was aardig, maar sprak nauwelijks Engels, laat staan een andere taal. Geen hotel om nog eens naar toe te gaan en eigenlijk het enige mindere hotel van deze reis, dus dat hebben we gehad.

St Petersburg is een prachtige stad, vooral met mooi weer en dat had ik.

Trein St Petersburg-Moskou, niets over op te merken, hij reed en dat hoort een trein te doen, maar dat is de NS nog niet altijd duidelijk.

Hotel Marco Polo Presnja, Moskou: zeer prettig, goed centraal gelegen en heel gerieflijk. Van Moskou heb ik behalve het Rode Plein, niet echt veel gezien. Ik heb er veel gelopen.

Moskou-Novosibirsk, vlucht Aeroflot ok, geen opmerkingen.

Novosibirsk: unieke stad, de lelijkste, die ik ooit in mijn leven heb gezien. Ik wil die stad alleen nog bezoeken, tegen een uurtarief van tenminste € 200, ex BTW. Maar het was mijn eigen keuze.

Het hotel, Nord Castle Boutique was wel ok, maar niet goed gelegen (maar niets in Novosibirsk was goed gelegen) een Russisch soort boutique-hotel, maar je kon nergens een beetje aardig zitten, daar hebben ze in Rusland blijkbaar nooit aan gedacht.

Trans Mongolië Express
Ik deelde mijn hut met Eamon, een 40-er uit Noord-Ierland, wat goed ging. We deelden een soort wastafel/handdouche met de buren, maar die douche had nauwelijks een functie, want bij gebruik zou het hele hokje blank staan.

Er waren geen handdoeken beschikbaar, wat ik niet wist, maar wel had kunnen vermoeden.
Toch een idee om de reizigers in het vervolg op te attenderen (als dat niet is gebeurd).

De trein was verder prettig, met goed en vriendelijk Chinees personeel en arriveerde prachtig op tijd in Beijing.

Beijing: het Grand Hotel was uitstekend, zeer comfortabel en heel goed gelegen. Maar ik was er maar één nacht.

Beijing-Guangzhou: de mooiste hogesnelheidstrein, waarin ik ooit heb gezeten. De kruissnelheid was 307 km per uur en de rails was zo goed aangelegd, dat je nauwelijks voelde, dat je reed.

We stopten ongeveer 5 keer onderweg gedurende ongeveer een minuut en kwamen precies op de minuut op tijd aan in Guangzhou en dat was nodig ook, want: Mr Chen, die me zou ophalen zag ik na het uitstappen niet, niet op het perron, niet tijdens de wandeling richting uitgang (ik volgde daarbij de anderen, die waren uitgestapt), niet in de grote hal van het station en evenmin op het plein vóór het station.

Na 20 minuten liep ik naar de Informatie, maar daar sprak men geen woord van enige buitenlandse taal.

Uiteindelijk vond ik iemand, die voor mij probeerde te bellen met Mr Chen. Toen bleek Mr Chen Mevrouw Chen te zijn, die ergens anders op mij had gewacht.

Dat had ik misschien kunnen zien, maar ik heb een onaangename kwaal, ik heb nl maar 2 ogen en keek in beginsel uit naar een man en liep met de andere passagiers mee en mevrouw Chen bevond zich niet op ons traject. Wellicht zou voor de toekomst kunnen worden geregeld, dat duidelijkheid bestaat over waar de ophaler zich bevindt (mevrouw Chen wist resp. kon weten, waar de wagon was, waarin ik had gereisd). Gelukkig was zij nog wel in het station en kwam gehaast aan, want inmiddels dreigde tijdnood.

Zij bracht mij naar de 1ste metro, die ik moest nemen en gaf mij een globale schets, waar ik moest overstappen, Dat was niet allemaal even duidelijk en ik heb zo ongeveer iedereen in de metro bij mijn overstapprobleem betrokken. Dat waren 6 mensen, die samen 8 woorden Engels spraken en dat was net genoeg om de overstap mogelijk te maken.

Op het station was het moeilijk om uit te vinden, waar ik moest zijn, want ik vond geen borden, die ik kon begrijpen. Ook dat kostte weer bijna een uur, maar uiteindelijk vond ik de trein, die nog niet was vertrokken. Ik kwam ’s-avonds om 11.30 in Hong Kong aan, lag om 1.30 uur in bed en moest 5.45 uur op, een Spartaans regime.

Het hotel, het Marco Polo Prince was, voor zover ik kan zeggen, voortreffelijk, een prachtige kamer met alles “derop en deraan” en behulpzaam personeel. Daar wil ik terug. 

Hong Kong -{Bangkok)-Singapore (Cathay Pacific)
Hong Kong-Singapore was de enige vlucht van de hele reis, die een uur te laat vertrok en aankwam, maar daar had ik geen last van, want ik zou in Singapore 3 uur hebben moeten wachten, wat nu tot 2 uur werd gereduceerd.

Vlucht Singapore-Perth per Qantas, ok en op tijd.

Hotel Langley, Perth, ok, maar kon leuker en net goed voor 2 nachten.

Perth is goed genoeg om één dag te bezoeken. Daarna dreigt  verveling, maar ik had een auto, waarmee ik de 2e dag ongeveer 300 km in zuidelijke richting ben gegaan, naar het toeristen/wijndorp Margaret River.

Geen dorp om opgewonden over te raken en dat deed ik dan ook niet.

Terug naar Perth en de volgende dag naar het station om aan boord te gaan van de Indian Pacific.

Deze trein werd merendeels bevolkt door 70-plus knauwende Australiërs, wier conversatie zich beperkte tot: Where do you come from ? en aanverwante vragen, wat weinig aan de treinreis heeft bijgedragen.

De meeste Australiërs waren nauwelijks buiten hun land geweest, wisten weinig tot niets van Europa en waren, toen ik vertelde, dat ik uit Amsterdam kwam, verbaasd dat ik niet ge-euthanaseerd was.

De treinreis was op zich boeiend, met spectaculaire, soms hele lange kale landschappen en technisch gesproken goede voorzieningen.

De uitjes, die onderweg waren verzonnen waren er meer om ons een beetje bezig te houden dan omdat ze zo leuk waren.

Ik denk, dat de stops om technische redenen noodzakelijk waren en men zich verplicht voelde om iets voor de arme reizigers te organiseren.

Sydney
Na aankomst, keurig op tijd, ging ik met de subway naar het Menzies hotel, maar 2 stops verwijderd van het Union Station.

Uitstekend hotel, kon qua ligging niet beter, maar niet royaal: geen mineraalwater op de kamer en geen gratis WIFI, maar de receptie was wel bereid mij enige plekken te noemen, waar die gratis was, zoals zelfs de zeer nabij gelegen Apple-store.

Ik was eerder in Sydney, maar daar geen echte herinnering aan.

Nu wel: hele “going” stad, zoiets als NY + Londen gedeeld door 2.

Sydney-LA, met Qantas
Ik was heel gelukkig met de beslissing niet via Shanghai te vliegen, voelde me na 12,5 vliegen heel goed en heb toch nog wat van LA, waar ik ook eerder was, gezien.

In LA overnachtte ik in het Westin Bonaventure Hotel, een standaard Amerikaans big hotel, waar alles groot was, soms te groot en nogal onpersoonlijk, wat daarbij past.

Amtrak LA-Seattle
Dat traject had ik eerder gedaan, maar dan van San Francisco naar LA.

Hele plezierige trein met goede bediening, heel afwisselend landschap en een leuke sfeer aan boord. Amerikanen knauwen ook, maar doen dat leuker dan de Aussies en hadden wat meer sophistication.

Ook de Amtrak kwam keurig op tijd in Seattle aan.

Seattle
Hotel Vintage Park kon niet centraler liggen en was opnieuw uitstekend. Het beste Italiaanse restaurant van Seattle is in het hotel en dat liet ik mij niet 2 keer zeggen.

De excursie naar de Boeing-fabriek, met een lengte van 1 km en een hoogte van 11 etages het grootste gebouw van de wereld was hoogst boeiend (dat moet wel, als je Boeing heet).

We zagen 12 vliegtuigen in aanbouw en het is niet te beschrijven, hoe indrukwekkend dat was. Er stonden ongeveer 40 vliegtuigen klaar, die nog een verfje moesten krijgen.

De stad Seattle is levendig, minder groot dan Sydney  en daar had ik nog wel een paar dagen willen blijven, zolang het weer meezit en dat was het geval.

Seattle schijnt een nogal regenachtige stad te zijn, dus ik had geluk.

Seattle-Vancouver, per Amtrak-bus
Ook weer probleemloos en netjes op tijd.

Het hotel in Vancouver, het Century Plaza ligt weer heel centraal, waardoor ik lopend veel kon doen en gedaan zou hebben, als de volgende dag niet mijn vrouw Kay via de KLM uit de lucht was komen vallen.

Maar eerlijk is eerlijk, samen hebben we ook veel gelopen en op één regenochtend na leende het weer zeer daar goed voor.

Granville Island is zeer de moeite waard en we hebben in het Chan Centre ook nog een pianotrio gehoord, dat deze week (14 oktober) in het Amsterdamse Concertgebouw speelt.

Vancouver-Toronto met The Canadian
Traject heeft soms iets van het Australische en ook de trein is vergelijkbaar, zij het met een paar panoramawagons.

Zelfs de mensen waren vergelijkbaar, maar knauwden duidelijk minder.

Ook in deze trein leken er weinig buitenlanders te zijn.

Hier werd de trein heel regelmatig opgehouden door enorme vrachttreinen (de langste was ruim 200 wagons), waarop wij veelal enige tijd moesten wachten, omdat er in beginsel maar één spoor is.

In de timetabel was daar rekening mee gehouden, zodat wij opnieuw na 4 dagen vrijwel op tijd in Toronto aankwamen.

Toronto, het Radisson Harbour View Hotel.
Een gerieflijk hotel, maar geen harbour view, want die is er alleen voor nette gasten, maar die moeten dan wel zo netjes zijn om meer te betalen.

Ook dit hotel kon nauwelijks beter liggen en maakte Toronto voor ons heel bewandelbaar.

Ook Toronto is een levendige stad, enigszins met Sydney vergelijkbaar en er was ook daar overal water.

Ook daar hebben we een concert gehoord en wel met violist Izak Perlman, die vanwege zijn gezondheid nog nauwelijks in Europa komt, maar nog steeds tot de absolute wereldtop behoort.

Toen kwan de (voorlopig) laatste treinreis van Toronto naar NY.

Ook die was comfortabel, reed hard en we kwamen vrijwel op tijd in NY, Penn Station aan.

Het hotel in NY, het Morgans op Madison Avenue vonden wij ook weer geweldig, met een heel trendy, maar gezellige ontbijtruimte.

En opnieuw: het hotel was fantastisch gelegen, op loopafstand van het Grand Central (van waar ook de bus naar JFK vertrekt) en waar ook veel subwaylijnen samenkomen.

En ook nog de terugreis met Icelandair via Reykjavik was in orde, met als voordeel (boven de KLM), dat de aankomsttijd op Schiphol, 12.30 uur, prettig is.

CONCLUDEREND:
Een boeiende reis, gezien het programma aan de korte kant, waar alles goed was geregeld en probleemloos verliep.

Dat overnachten in treinen behoort niet tot de meest geliefde bezigheden, maar is onvermijdelijk.

De reis onderbreken kan nauwelijks, omdat:
of de trein maar één keer in de zoveel dagen rijdt of de plaatsten onderweg zich niet voor overnachting lenen.

Ik ben niet ziek geweest, heb geen treinen of vliegtuigen gemist, ben niet neer- noch ingestort en heb een goed beeld van de verschillende landen gekregen en ook van de Treinreiswinkel, die in de persoon van Mark Wichers weet, wat er bij zo’n reis allemaal speelt en mij ook het gevoel gaf, dat als er iets werkelijk mis ging ik op Mark kon terugvallen.

Dat bleek niet nodig, maar alleen al het gevoel, dat Big Brother Mark van een afstand toekijkt, maakte het reizen plezierig.

Dat Mark ook nog even in een uurtje regelt, dat mijn vrouw mij vanaf Vancouver kon vergezellen, maakte het leven en zeker dat aan boord echt leuk.

MBJJ, 15 oktober 2013

 

Prijzen & boeken

40-daagse treinreis rond de wereld

€ 15.895 p.p. (2-persoonskamer)
€ 19.555 p.p. (1-persoonskamer)

Boeken en/of meer informatie via transsib@treinreiswinkel.nl