Trein en duurzaamheid

  • Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen.
  • Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto.
  • Tot 100% minder CO2 uitstoot bij reizen NL, DE,CH en SE.
  • Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.

 

Trein en duurzaamheid

De kwetsbaarheid van de aarde door de klimaatverandering en het nodige ingrijpen op korte termijn is één van de grote uitdagingen van deze tijd. Reizen verbindt en verruimt. Reizen heeft ook veel invloed op CO2-uitstoot, één van de belangrijkste oorzaken voor klimaatverandering.

Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis ten tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.

Meer dan 55% van de CO2 uitstoot van een vakantiereis komt door vervoer, het overige door verblijf en activiteiten ter plekke. Indien vliegreizen en reizen per auto met de trein worden afgelegd kan er in korte tijd een enorme milieuwinst worden bereikt, een besparing in totaal van ca 35% CO2 uitstoot van alle vakantie- uitstoot.

Tot 100% minder CO2 uitstoot bij reizen in NL (treinen NS op groen stroom), DE (langeafstandstreinen op groene stroom), CH (bijna alle treinen op stroom uit waterkracht), SE (alle treinen SJ op stroom uit waterkracht).

 

Spoorwegmaatschappijen en duurzaamheid

Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
In steeds meer landen rijden alle treinen op groene stroom. Zo wordt een treinreis mogelijk met 100% minder CO2-uitstoot dan vliegen.

Spoorwegmaatschappijen en duurzaamheid
Spoorwegmaatschappijen zijn constant bezig CO2-uitstoot en energieverbruik te verminderen.

NS
Doel om in 2020 35% minder energie te verbruiken dan in 2005. Sinds 2017 rijden alle elektrische NS treinen op groene stroom, opgewekt in nieuwe windparken.

DB
Sinds 1 januari 2018 rijden alle langeafstandstreinen in Duitsland op groene stroom. “Das ist Grün” programma met 112 duurzaamheidprojecten, met o.a. klimaat neutrale stations , recycling, fluisterremmen bij goederentreinen.

SBB
Zwitserland: bijna alle trajecten geëlektrificeerd en stroom uit waterkracht. CO2-uitstoot ca 9 gr/km, in vergelijking personenauto ca 197 gr/km. 16% van vervoer in Zwitserland is per trein, hiervoor wordt 4% van de totale energie benodigd.

SJ
Zweden: alle treinen rijden op stroom gewonnen uit waterkracht.

VR
Finland: doel om 70% van alle treinen op hernieuwbare energie te laten rijden. In 2018 was dit 65,9%. (niet alle trajecten zijn geëlektrificeerd)

SNCF
Frankrijk: programma om CO2-uitstoot met 25% te verminderen tot 2025.

 CO2-e uitstoot per passagier per km:  
Intercités 8,6
TGV 3,0
RER (regionale trein Parijs) 5,2
TER (reg. treinen, vooral diesel) 30,1
Thalys 10,3
Eurostar 8,6
 

Eurostar 
In  2018 is groot project gestart om in 2030 alle treinen op groene stroom te laten rijden.
Het plaatsen van slimme elektriciteitsmeters leiden tot 5% minder tractie energie.
80% van het afval wordt gerecycled. Maaltijden in de trein van lokale leveranciers, Fairtrade.

Carbon Calculator
De Treinreiswinkel is deelnemer aan Carmatop - een calculator die heel nauwkeurig de CO2-uitstoot per reis berekent, de zogenaamde carbon footprint.
Bij alle treinrondreizen van de Treinreiswinkel is de footprint inzichtelijk gemaakt bij de reisinformatie. Verbaas je over de grote verschillen in CO2-uitstoot tussen bv een treinrondreis Zwitserland en een strandvakantie Canarische Eilanden. Steeds meer touroperators publiceren de carbon footprint van hun reizen. Carmatop is winnaar Groene Veer 2015.

Travelife
Treinreiswinkel is gecertificeerde deelnemer Travelife. Hierin worden de interne duurzaamheid doelstellingen en maatregelen omschreven en getoetst.

Op 23 januari 2014 heeft de Treinreiswinkel, aangesloten bij brancheorganisatie ANVR, het Travelife Certified duurzaamheidscertificaat ontvangen. Travelife is een toonaangevend management- en certificeringprogramma voor duurzame reisorganisaties. De eerste internationale, door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) erkende, duurzaamheidsstandaard voor touroperators.

We zorgen er niet alleen voor dat we zoveel mogelijk duurzame accommodaties en transportmiddelen gebruiken. Ook op kantoor wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het milieu. Denk bijvoorbeeld aan bewust papierverbruik, gescheiden afval en werknemers aanmoedigen om per fiets of openbaar vervoer naar het werk te komen.

Alle gecertificeerde reisorganisaties zijn door een onafhankelijke 'auditor' beoordeeld en voldoen aan de meer dan 150 Travelife-criteria die betrekking hebben op diverse onderwerpen zoals het productassortiment, de internationale handelspartners en consumentenvoorlichting.

Treinreiswinkel is gecertificeerde deelnemer Travelife. Hierin worden de interne duurzaamheid doelstellingen en maatregelen omschreven en getoetst.

 

Groene Veer / Carbon footprint

Het project CARMATOP heeft op de Vakantiebeurs 2015 de ‘Groene Veer’, vakprijs voor duurzaam ondernemen in de reisbranche, ontvangen. CARMATOP ontwikkelde een webbased tool (CARMACAL) waarmee tour-operators de carbon footprint, een maat voor de klimaateffecten, van hun reisproducten kunnen doorrekenen. De tool werd ontwikkeld onder leiding van lector Duurzaam Toerisme Paul Peeters, van de NHTV. In samenwerking met de ANVR, Climate Neutral Group, Hogeschool Zeeland, iBuildings, ECEAT en 11 touroparators waaronder de Treinreiswinkel, is het project tot stand gekomen. Het project wordt gefinancierd via de RAAK mkb regeling.

De tool is uniek in de wereld omdat daarmee niet alleen de carbon footprint van vliegreizen, maar ook een twintigtal andere vervoerwijzen, waaronder treinreizen, kan worden berekend. Daarnaast omvat toerisme ook accommodaties en activiteiten op de vakantiebestemming. In de online tool die is ontwikkeld zie je die ook terug. Er is grote waardering voor dit breed gedragen initiatief waarmee touroperators van elk reisonderdeel de carbon footprint kunnen uitrekenen.

De volgende stap is om in de loop van volgend jaar tot een gemeenschappelijk label te komen, zodat de consument helder en transparant geïnformeerd kan worden over zijn CO2-voetafdruk en hoe hij deze kan beperken of compenseren.

Dagelijks gaan gesprekken in onze winkels, aan telefoon en in mails over klimaatverandering, vermindering CO2 uitstoot, minder vliegen, meer per trein. Veel meer dan in 2018.

Treinreiswinkel is een reisorganisatie voor mooie reizen per trein en geen reisorganisatie gespecialiseerd in duurzame reizen. Vandaar dat we in onze uitingen voornamelijk ingaan op mogelijkheden voor mooie reizen per trein.

Treinreiswinkel is geen actiegroep. Tegelijk spannen we ons in voor een zo goed mogelijk product, bv in discussie om reistijd Berlijn, betrouwbaarheid en snelheid IC Brussel, nachttrein van/naar Nederland, Eurostar naar Londen. We nemen het initiatief voor een wintersporttrein Alpen Express die we onder eigen risico uitvoeren.

Vliegen is uitgezonderd in alle klimaatafspraken. Wereldwijd nu 2-3% CO2 uitstoot door vliegreizen. Alle sectoren/industrieën spannen zich in om CO2 uitstoot te reduceren, in Europa is het streven binnen een generatie in 2050 CO2 uitstoot-vrij. Indien vliegen toeneemt in huidige mate dan is het aandeel CO2 uitstoot van vliegen wereldwijd 30% over 30 jaar. Klimaatverandering is overal ter wereld voelbaar, bij niet groots ingrijpen extreme gevolgen in de toekomst, niet terug te draaien. Onze verwachting is dat er in 2020 de vraag naar reizen per trein ipv vliegtuig nogmaals sterk zal toenemen. In leeftijdsgroepen 16-28 jaar en 60+zijn de grootste groepen te vinden die klimaatverandering een dermate groot probleem ervaren dat men sterk het gedrag aanpast.


Belangrijke focus Treinreiswinkel “First timers” op ideeën brengen welke bestemmingen goed per trein te bereiken zijn, waar je terplekke geen eigen vervoer nodig hebt, en zo over reisverloop informeren dat het een plezierige reis wordt. Tot 100% minder CO2 uitstoot: NL op groene stroom/windenergie, DE langeafstandstreinen groene stroom, CH en SE waterkracht. Meer dan de helft van CO2 uitstoot vakantie is vervoer, indien er veel mensen ipv vliegen per trein reizen is er een enorme milieuwinst te behalen. Gemiddeld trein 75% minder CO2 uitstoot dan vliegen.